Het hele Opel gedoe laat mij maar niet los, hoe kan het ook anders, want dagelijks worden we ermee geconfronteerd. En dan heb ik het niet alleen over de vage beloftes, die door nette heren in maatpakken onderling bedisseld worden, maar ook over de dagelijks weerkerende “flashy” reclame, die ons tv scherm teistert. (tv reclame, een onderwerp overigens waar ook een volledige column aan gewijd kan worden.)
Maar laat ik mij nu eerst eens focussen op de Opel reclames. Wat bezield een bedrijf dat van plan is om zijn activiteiten uit een land weg te halen en waardoor er zoveel gevreesde arbeidsplaatsen verloren gaan, om de bewoners van dat zelfde land, dagelijks op subtiele wijze te proberen er van te overtuigen toch maar een Opel aan te schaffen. Valt dat niemand op denk ik dan, ben ik de enige die hier aanstoot aan neemt. Wie beslist hierover ? Kan een televisie zender, in België, toch nog altijd grotendeels staats televisie, niet zelf beslissen, dat als wij geen Opel’s mogen bouwen , wij ook geen Opel’s gaan aanprijzen, reclame-gewijs. Welke belangen wegen het meest door? Het geld dat zo’n reclame opbrengt? Kost toch wel wat zo’n tv spotje. Kan dat geld niet op een andere manier gebruikt worden, en willen wij dat geld wel?
Ik vraag mij ook af uiteraard, op mijn eigen naïeve manier, wat er in top meetings tussen bijvoorbeeld onze minister president en zo’n topman van general-motors bedisseld word. Vraagt zo’n min. Pres. dan op zijn knietjes, “ als-tu-blief “ G.M. we hebben de werkgelegenheid zo hard nodig, waarop de topman van G.M. met tranen in de ogen zegt, “ja ik weet het, maar de economische crisis weet u wel”
Ik denk het niet! Ik denk namelijk dat de topman van G.M. maar één doel voor ogen heeft, “hoe en waar kan ik zoveel mogelijk poen verdienen met het produceren van mijn autootjes”. Het antwoord op het “hoe” is niet zo moeilijk, gewoon zo goedkoop mogelijk een automobiel bouwen en deze zo duur mogelijk weer proberen verkopen. De simpele wetten van de ondernemer. Het “waar” ligt dan eveneens voor de hand, daar waar de arbeidskrachten het goedkoopst zijn. Lijkt mij vrij logisch..
Even tussendoor vermelden, dat ik totaal geen affiniteit heb met auto’s in het algemeen, of een bepaald merk in het bijzonder, ik bezit er wel een , maar ik denk dat wij met het toenemend besef, dat er iets moet gedaan worden aan ons milieu in de eerste plaats, en aan het steeds voller en voller worden van auto “snelwegen” en dichtslibbend locaal verkeer, ons beter zouden focussen op alternatieven. In dit perspectief, denk ik dat de auto met de klassieke benzine motor, toch gedoemd is te verdwijnen, dus waarom niet meteen investeren in milieu vriendelijke alternatieven, en ja die zijn er wel degelijk, maar dit even terzijde
Terug naar Opel. Laten wij de overheid gemakshalve vadertje staat noemen. En wat doet een goede vader, hij neemt zijn zonen en dochters in bescherming. Als je kinderen op welke manier dan ook bedreigd worden, dan kom je als goede vader in actie. Dus ik zou zeggen , als je het werk van mijn zonen en dochters afpakt, dan kun je helemaal opsodemieteren met je auto’s. Dan ga ik als (goede) vader zorgen dat er geen Opel meer in mijn land binnenkomt, en ik zou beginnen met die verfoeilijke reclame van het scherm te halen. ( soms zelfs vermomd als “boodschap van algemeen nut”dan nog wel) Eerst garanties, dan pas reclame. Ik weet het wij zijn Europa, er zijn wetten i.v.m. concurrentie vervalsing en vrije markt economie en dergelijke, maar op deze manier blijft alles fijn doorgaan. De Opel arbeiders worden ontslagen. Opel opent een nieuwe fabriek in China of Turkmenistan, en wij “rijke” westerlingen mogen, ja moeten bijna die auto’s dan weer kopen. Een beetje hypocriet allemaal.
Ik zou als goed vader dus aan Opel duidelijk maken dat als mijn zonen of dochters ze niet meer mogen maken, dat ze, ze dan maar elders verkopen. Zal Opel zich waarschijnlijk niet eens zo druk over maken, want de wereld is groot en ze raken hun autootjes toch wel kwijt. Maar het gaat om het principe.
Waarom durft niemand nog beslissingen nemen? Men spreekt over het verdwijnen van het geloof in de politiek, wel dit is één van de redenen. Als er nu eens één politicus of radio of tv maker dit openbaar durft te beslissen, geloof mij vrij, het vertrouwen zou langzaam terugkeren.
Een vader moet het opnemen voor zijn kinderen, zonder compromissen. Ik zeg het dus nog één keer als wij geen Opel’s mogen bouwen, oprotten! Reclame van de tv om mee te beginnen, en dan, als we Europese unie gewijs niet kunnen verhinderen om Opel’s in te voeren, op subtiele wijze onze onderdanen aanmoedigen om ze toch vooral niet te kopen. De media is hiervoor een machtig medium.
Een klein achteraf ideetje, we hebben de mensen (de ontslagen arbeiders) we hebben de ruimte ( de leegstaande fabrieken) waarom gaan we niet zelf een auto bouwen, een sober milieu vriendelijke alternatief! Iemand moet de eerste zijn, waarom wij niet. Als de nood het hoogst is, zou de redding nabij moeten zijn.
Hans van Hilst
TERUG NAAR SCHRIJFSELS