Schilderijen

In de jaren '70-'80 schilderde Hans intimistische landschappen en oude vervallen landhuizen in een magisch realistische stijl.
Enkele schilderijen werden vervaardigd volgens de oude technieken waarbij Hans de hars/olieverf zelf maakte en de panelen op traditionele wijze prepareerde, dit in een tijdsperiode waarin de conceptuele kunst hoogtij vierde en schilderen bijna taboe was.

Hier komen binnenkort enkele afbeeldingen van zijn vroegere werken

Hans verteld:

Door mijn fascinatie voor motoronderdelen, voortvloeiend uit het restaureren van oude engelse (race)motoren, hetgeen ik jarenlang heb gedaan, zijn mijn stijl en de onderwerpen veel veranderd.
Ik werk nu hoofdzakelijk op groot formaat, met acrylverf gechilderd op paneel/doek.
De onderwerpen zijn o.a. uitvergrote en vervormde of” inbeweging” zijnde details en onderdelen van oude motoren.
Muziek instrumenten zijn eveneens een geliefkoosd onderwerp.

Als schilder probeer ik (soms alledaagse) voorwerpen, die mij om de één of andere reden genegen zijn te schilderen. Als gezien door de ogen van een kind.
Daarom zijn veel voorwerpen uitvergroot en vervormd of vanuit een vreemd perspectief weergegeven, de verwondering van “iets voor de eerste maal te zien”.
Het blinkende chroom van de drum of de in elkaar passende tandwielen van de contrabas.

Tevens tracht ik een verbinding te maken tussen de zomaar koude harde voorwerpen ten overstaan van het menselijk leven met zijn drijfveren.

In de schilderijen van motoronderdelen heb ik niet alleen getracht beweging te krijgen in het stilstaande beeld, maar ook een symbolische betekenis mee te geven zoals de uitvergrote carburator met als titel “Out of juice”, wat er op kan duiden dat, hoe goed alles er ook uitziet het geheel niet werkt als er geen brandstof meer is, ook in het menselijk bestaan hebben wij brandstof nodig. Anders vallen we stil.
Het zelfde thema zit in het schilderij “Crossed the limit”, waarmee ik probeer te laten zien dat door de kracht en de wil om de eerste te zijn, het materiaal de druk niet meer aankan.
De ketting breekt. En hoe fraai gepolijst de metalen ook zijn, hier stopt de race.

 

out of juice

Out of juice
Acryl op paneel 100 x 120 cm

crossed the limit

Crossed the limit
Acryl op paneel 100 x 122 cm

Verstopt
Acryl op doek 100 x 120

Childhood memories
Acryl op doek 100 x 120 cm

Onweersdreiging

Rem
Acryl op doek 100 x 70 cm

 

time flies

Time flies
Acryl op paneel 106 x 122 cm

“Hebben we nog greep op de tijd, alles moet snel gaan, even tussendoor; dag en nacht bestaan niet meer.
Dit zijn slechts enkele kanttekeningen bij een aantal van de schilderijen, om een idee te geven over de achtergronden van mijn werk.

 

 

.Mijn boek "INSIDE OUT"

boek "Inside out"

Voorwoord

Schilderijen maken in de beslotenheid van mijn atelier, veilig in mijn vertrouwde omgeving, op mijn eiland, dat is één ding. Maar deze werken tentoonstellen, zoiets organiseren, jezelf “promoten” of  je werk te boek te stellen, dat is een ander verhaal. Mijn vrouw speelt hierin een belangrijke rol, zij kon mij immers overtuigen om mijn werk te tonen, onder het motto “als het niet gezien wordt, bestaat het  niet” Daarom wil ik allereerst mijn vrouw Trees bedanken. Zoals de lezer echter zal vernemen zijn de meeste teksten in de ik-vorm geschreven, toch wil ik vermelden, dat het tot stand komen van dit boek niet mogelijk geweest zou zijn, zonder de goede samenwerking met mijn lieve vrouw Trees.

In dit boek leg ik mijn ziel wat meer bloot, want dat heb ik o, zo goed verborgen weten te houden.
Bij veel schilderijen maakte ik kanttekeningen en teksten, veelal in het Engels (sorry, taalpuristen)
Ik hou zelf veel van de Nederlandse taal, maar veel van mijn oorspronkelijke teksten schrijf ik in het Engels, enkele hiervan heb ik terug naar het Nederlands vertaald.

Als schilder probeer ik (soms alledaagse) voorwerpen, die mij om de één of andere reden genegen zijn te schilderen. Als gezien door de ogen van een kind.
Daarom zijn veel voorwerpen uitvergroot en vervormd of vanuit een vreemd perspectief weergegeven, de verwondering van “iets voor de eerste maal zien”.
Het blinkende chroom van de drum of de in elkaar passende tandwielen van de contrabas.

Tevens tracht ik een verbinding te maken tussen de zomaar koude harde voorwerpen ten overstaan van het menselijk leven met zijn drijfveren.

Dit boek bevat dromerijen, opinies, hete hangijzers en naïeve onzin, u kiest maar waar u welk etiket op plakt.

Hans

terug naar boven